“Pfuh, ze mogen blij zijn dat ze hier mogen werken… niet dus!” - Hoe bedrijven zonder personeel komen te zitten.
Geplaatst op
Veel werkgevers verschuilen zich achter hun ouderwetse manier van denken. Het lijkt erop dat de tijden veranderen en werknemers meer eisen stellen dan alleen maar een salaris en een ‘knus’ plekje om te werken. Oh, echt? Nee, die zagen we niet aankomen? Duh!
Maar geen paniek, werkgevers! Het is nog steeds mogelijk om de juiste mensen aan te nemen en vast te houden - als je tenminste bereid bent om af en toe te luisteren naar wat ze te zeggen hebben en ze misschien zelfs een beetje te verwennen. Want zeg nou zelf, wie houdt er niet van een beetje extra aandacht?
Laten we ons dus allemaal voorbereiden op de toekomst en onze werknemers de aandacht geven die ze verdienen. Want als we dat niet doen, rennen ze zo weer naar de concurrentie…
1. Ga voor adaptief, en niet uitsluitend voor ervaring.
In de huidige arbeidsmarkt weten we inmiddels dat de ervarings-kandidaten niet voor het oprapen liggen. Ja, het is goed om te werken met iemand die al ervaring heeft, maar deze tijden vereisen ook dat mensen snel nieuwe vaardigheden kunnen aanleren en adaptief zijn. In plaats van te zoeken naar mensen met een specifieke opleiding en ervaring, zoek iemand die bereid is om nieuwe dingen te leren en een solide basis heeft.
Werkervaring is niet altijd de beste indicator van succes
Ervaring is zeker belangrijk, maar is niet altijd de beste indicator van succes. Ten eerste kan te veel ervaring leiden tot een gebrek aan flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Als iemand jarenlang hetzelfde werk heeft gedaan, kan het moeilijk zijn om nieuwe ideeën te aanvaarden en nieuwe werkwijzen te willen leren. Ten tweede is het verleden niet altijd een garantie voor de prestaties van iemand.
Kijk naar toekomstige prestaties van een werknemer
Het gaat om de toekomstige prestaties van een werknemer, waarbij adaptiviteit belangrijk is omdat het aangeeft hoe goed iemand in staat is zich aan te passen aan nieuwe uitdagingen en veranderingen, en tenslotte beter te groeien in hun rol. Dit is vooral belangrijk als je bedrijf snel groeit en je op zoek bent naar werknemers die zich kunnen aanpassen aan die groei.
“Adaptiviteit is belangrijk omdat het aangeeft hoe goed iemand in staat is om zich aan te passen aan nieuwe uitdagingen en veranderingen, en tenslotte beter te groeien in hun rol ”
Veel ervaring kán leiden tot een gebrek aan frisse ideeën en innovatie. Nieuwe adaptieve werknemers brengen vaak nieuwe perspectieven en ideeën mee die kunnen leiden tot groei en verbetering maar ook inzichten.
2. Vraag je werknemers wat ze willen.
Weet jij waar je werknemers blij van worden en waar ze niet blij mee zijn? Als je het niet zeker weet, dan is het misschien eens tijd om samen met hen een bakkie te doen om het ze te vragen! Als eigenaar of manager van jouw bedrijf is het belangrijk om open te staan voor de meningen en feedback van jouw medewerkers. Ja, ik hoor het je al zeggen ‘daar moet ik niet aan denken, al die betweters’. Werknemers moeten weten dat al hun feedback welkom is en gewaardeerd wordt, maar enkel voor jouw inzichtelijkheid en besluitvorming dient.
“Weet jij waar jouw personeel blij van wordt? ”
Vraag je medewerkers wat ze leuk vinden aan hun werk en wat ze nog graag zouden willen (bij-)leren. Hierdoor kun je niet alleen trainings- en ontwikkelingsmogelijkheden aanbieden voor je personeel, maar krijg je tevens meer expertise op de werkvloer dat weer ten gunste van het bedrijf is. Een aantal voorbeelden van vragen die je zou kunnen stellen zijn:
- Vind je dat je taken uitdagend genoeg zijn?
- Heb je het gevoel dat je mening wordt gewaardeerd en gehoord door je leidinggevende?
- Veroorzaakt je baan een onredelijke hoeveelheid stress voor je?
- Voel jij je onderdeel van jouw team?
Niet alle medewerkers zullen zich bij een bakje koffie vrij genoeg voelen om hun meningen over hun werkplek te uiten. Het is niet omdat ze niet willen, maar zijn vaak bang voor de gevolgen van hun uitspraken. Met anonieme enquêtes kun je eerlijkere en onbevooroordeelde feedback verzamelen.
3. Volg de werktrends.
Denk jij dat je salarissen marktconform zijn? Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de trends onder werkzoekenden. Veel werknemers zoeken nu ook naar flexibiliteit, zoals hybride werken (combinatie thuis/kantoor werken) of een dienst die bij hun levensstijl past. Als je meebeweegt met deze veranderingen, zul je zien dat je meer en blije werknemers krijgt.
Uit het onderzoek van McKinsey (2019) blijkt dat organisaties die flexibel werken aanbieden, 8x meer kans hebben om nieuwe talenten aan te trekken en 4x meer kans hebben om huidige werknemers te behouden in vergelijking met organisaties die geen flexibel werken aanbieden.
Een goede tip om bij te blijven met de trends is om jezelf te begeven onder de juiste mensen. Zorg dat je ondernemers-collega's hebt die op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. En als je echt wil weten hoe het zit, haal het dan bij je eigen medewerkers vandaan. ?
“Organisaties die flexibel werken, hebben 8x meer kans om nieuwe talenten aan te trekken en 4x meer kans om huidige werknemers te behouden in vergelijking met bedrijven die dat niet doen.”
Tot slot
Op het einde zul je zien dat het weten wat werknemers willen, betekent dat je betere vacatures kunt aanbieden en meer tevreden werknemers zult hebben en aan gaat trekken. En dan hoeven we geen wiskundige hoogleraar te zijn om te bedenken dat dat uiteindelijk ten goede zal komen aan jouw bedrijf.
Dus, als je de nodige bakjes koffie hebt gedeeld met je personeel en nu helemaal up-to-date bent, weet je waarschijnlijk nu ook waar je écht naar op zoek bent in een nieuwe medewerker. Oftewel, ga er dan direct mee aan de slag en meld je aan op ons vacatureplatform en bereik gemiddeld 53.300 potentiële werkzoekenden per maand en ook nog eens in uit jouw regio!
Maak een gratis werkgevers account Plaats een vacature
Bronnen:
OneTeam (2022). Vragen medewerkerstevredenheidsonderzoek.
https://www.oneteam.io/nl/blog/vragen-medewerkerstevredenheidsonderzoek
McKinsey & Company. (2019, mei). The CEO moment: Leadership for a new era.