Jouw nieuwe baan! Zo overtuig jij ze allemaal tijdens een sollicitatiegesprek
Geplaatst op
Laatst bijgewerkt op
Het woord ‘overtuigen’ geeft soms een beetje nare nasmaak. Dat kan komen doordat je het verwart met manipuleren. Misschien denk je aan die opdringerige autoverkoper die alleen maar bezig is zijn bonus binnen te hengelen en niets om jou geeft. Begrijpelijk dat jij die autoverkoper niet wil zijn, niemand vindt hem aardig. Maar overtuigen is echt iets heel anders dan manipuleren.
Overtuigen is niet iets wat de ene persoon naar de ander doet, maar iets wat beide kanten op werkt. Anders gezegd: het draait er niet om dat de ander jouw zin doet, maar dat jullie beide het gevoel hebben dat er aan jullie behoeftes wordt voldaan en iedereen tevreden is. Kijk, dat klinkt al een stuk prettiger, toch?
Wat is jouw waarde?
In een sollicitatiegesprek betekent dat dat jij voor jezelf duidelijk op een rijtje moet hebben wat jij voor waarde gaat toevoegen aan het bedrijf. Communiceer dit naar de werkgever. Vertel over de successen die je teweeggebracht hebt in het verleden en onderbouw je verhaal met cijfers. Denk niet vanuit jezelf en waarom jij zo geweldig bent, nee, denk juist vanuit je werkgever en leg uit wat je voor hem kan betekenen. Wees hierbij eerlijk en oprecht en vraag je gesprekspartner ook eens om zijn mening.
Bereid je goed voor
Zit je daar met je scheve stropdas en je ongestreken overhemd, je al haperend en stotterend bergafwaarts door je verhaal heen te struikelen, want wat was je verhaal ook alweer? Da’s dus niet handig hè. Om zo’n blamage te voorkomen, zorg je dat je goed voorbereid bent. Zet je verhaal op een rijtje, maak gerust een praatpapier als dat jou sterkt en anticipeer op vragen die je gaat krijgen. Neem hier de tijd voor. Want als jij niet twijfelt aan jouw verhaal, waarom zou een werkgever er dan aan twijfelen? Let hierbij ook op je lichaamstaal en spreektempo.
Wees niet bang om pijnpunten bloot te leggen
Niemand is perfect. Dat is toch heel normaal? Toch heerst er vaak een angst om onvolkomenheden uit te spreken. Want wat als je nou afgewezen wordt? Maar het feit dat je zwaktes hebt, is no big deal. Want: iedereen heeft ze. Waar het écht om gaat, is hoe je met je zwaktes omgaat. Laat zien hoe je je onvolkomenheden te lijf gaat of hoe je eromheen werkt. Laat zien dat je er actief mee bezig bent. Dat je er wel raad mee weet.
Vergeet niet: het bedrijf zelf heeft ook zwaktes, uitdagingen waar ze mee worstelen. Laat zien dat jij een meedenker bent, deel kan zijn van de oplossing en scoor bonuspunten. Wees geen betweter, maar geef ze wel het idee dat ze iets waardevols van jou kunnen leren. Stel bijvoorbeeld de vraag: “Zijn er uitdagingen waar dit bedrijf mee worstelt, waarover ik mag meedenken?” Tip: brainstorm hier thuis na het gesprek nog eens over en kom er met een mailtje of telefoontje op terug bij je gesprekspartner. Lig je meteen ook weer vers in het geheugen.