Employer Branding, dat doe je met De Merkgevers

Roeli Borrenbergs

Roeli Borrenbergs

Geplaatst op

4 minuten lezen
Emplyer Branding door de Merkgevers

Of ik even een kopje koffie wilde drinken samen met Marion van Loon, Employer Specialist van De Merkgevers. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Wie is Marion en hoe is zij dan een Employer Branding Specialist geworden? Dat wilde ik weten én daar ben ik zeker achter gekomen. (P.S. aan het einde van dit verhaal vind je nog een klein Sinterklaascadeautje!)

Van 2011 tot nu

In 2011 is Marion als communicatieadviseur aan de slag gegaan bij een zorginstelling. “Toen hadden ze al een mega-arbeidskrapte” vertelt ze. “Eigenlijk waren we toen al heel bewust bezig met wat nu Employer Branding heet. Alleen toen noemden we het nog niet zo.”

“Eigenlijk waren we toen al heel bewust bezig met wat nu Employer Branding heet”

Later heeft Marion samen met haar zus Lieke van Loon het concept ‘Werken in de Kempen’ opgezet. In de tijd dat Marion hier werkte kreeg, ze al vaak de vraag of ze andere bedrijven ook wilde helpen met hun merk. "Daar ligt toch mijn hart. Laten zien hoe bijzonder werkgevers zijn, de helden van de vloer trots maken. Vanuit die vraag heb ik besloten om mijn eigen koers verder te varen en daaruit ontstond: De Merkgevers."

De Merkgevers, marketing voor werkgevers

En toen was haar eigen concept geboren. Wat doet Marion als een bedrijf bij haar aanklopt voor hulp? “Ik help werkgevers om zich beter te profileren op de arbeidsmarkt. Zodat talent zin krijgt om daar ook te werken. Dat doe ik door middel van inhouse projecten bij bedrijven. Ik ga daar zelf aan de slag, dat gaat meestal over een periode van 4 tot 6 maanden” vertelt Marion. Hoe het werkt: “ik ben fysiek op de werkvloer, ik werk alleen maar van binnen naar buiten.” Van binnenuit gaat ze ondervinden wat de drijfveren van werknemers zijn en hun competenties. “Deze koppel ik dan aan de missie en visie van het bedrijf.” Het verhaal van de mensen vertaalt zij naar bijvoorbeeld een vacaturetekst of een opmaat campagne. Het maakt medewerkers trots en dat werkt door in je reputatie, je Employer Branding.

Nieuw concept

Maar nu heeft Marion haar methode omgezet naar een vette Employer Branding training. Drie dagen neemt ze je mee in haar werkwijze. “Je hebt in 3 dagen echt geen ‘Werken in de Kempen-merk’ staan, maar je leert wel wat de ingrediënten zijn en hoe je het aan kunt pakken. Uiteindelijk is het een kwestie van pionieren en dóen. Al pik je maar 70% op van hoe het werkt, dan heb je al 70% winst.”

“Je gaat aan marketing beginnen, niet gericht op sales maar op talent”

Tussen elke fysieke trainingsdag zitten drie weken. In deze weken zijn er verschillende opdrachten waar je mee aan de slag moet gaan. “Het proces ligt in je eigen handen” zegt Marion nog. Als je er zelf veel energie in steekt, zal er ook veel energie uitkomen. “De meeste bedrijven hebben niet in de gaten dat dit geen projectje is. Dit is een continu proces. Je gaat aan marketing beginnen, niet gericht op sales maar op talent.”

Schoencadeautje

Denk jij ook wel een training Employer Branding te kunnen gebruiken? Maar wil je eerst persoonlijk advies? Dan is dit je kans! Wie zich 16 december meldt, ontvangt GRATIS een online-consult t.w.v. €150,-.

Ik wil een gratis consult!


Roeli Borrenbergs

Geschreven door

Roeli Borrenbergs

Coördinator Marketing & Events